Bredband
Brf. Västeråshus 19 har gruppavtal med Sappa AB som levererar bredband via fiber, det är alltså inte möjligt att själv välja leverantör av bredband. Fiberkabel är indragen till varje enskild lägenhet till en fiberkonverterare (den vita lådan i hallen), hastigheten är 1000/1000 Mbit/s och ingår i månadsavgiften. Varje boende behöver egen router för att använda bredbandet, det ingår inte från leverantören.
Sappa hanterar sina IP-adresser på ett sätt som innebär att ni får en icke-publik IP-adress som standard. I de flesta fall så kommer ni inte märka någon skillnad, men om ni har någon form av hemmaserver eller liknande utrustning som behöver nås utifrån så behöver ni byta till en publik IP-adress. Vänligen kontakta Sappa kundtjänst så hjälper dem er med bytet kostnadsfritt.
OBS! Fiberkonverteraren är den boendes ansvar, inklusive den svarta nätadaptern och tillhör lägenheten. Den får inte plockas ned vid renovering, görs det så bryts fibern av och ny fibertråd behöver dras till lägenheten på den boendes bekostnad.
Vid skada eller funktionsfel ansvarar den boende för reparation eller utbyte. Felanmälan ska göras via sappa.se eller via telefonnumret längst ned.
TV
Brf. Västeråshus 19 har avtal med Sappa AB som levererar digitala TV-sändningar via kabelnätet. Programutbudet kommer från Sappa som kan erbjuda upp till 140 olika kanaler.
Utbudet som ingår i månadsavgiften består i nuläget av totalt 18 kanaler som kan tas emot via en vanlig antennkabel direkt in i din tv-apparat. Du behöver ingen extra utrustning och kanalerna ingår i den vanliga månadsavgiften för bostaden. Via www.sappa.se kan du utöka antalet kanaler som du kan se via din tv-apparat.
I föreningens avtal ingår även Sappa Play vilket gör det möjligt för dig att streama dina TV-kanaler oavsett var du befinner dig. Instruktioner för hur du aktiverar tjänsten hittar du i informationsbrevet från Sappa.
För teknisk hjälp eller mer information, kontakta Sappa på 0770-45 73 47